Välkommen in till min studievärld. Allt inom min tid som student kommer ni att kunna hitta här! Hälsningar Yvonne

söndag 13 juni 2010

Den naturliga kunskapsönskan!



Vi har läst om det i skolan, hur dessa små barnen kommer nyfikna till skolan med ett stort och naturligt intresse för att lära sig. Senaste månaderna har jag verkligen fått uppleva detta genom min son på 6 år. Tidigare har jag berättat om hur han skrivit sitt namn väldigt kreativt genom att använda verktyg som bas till olika bokstäver. (Se tidigare inlägg).

För ett par dagar sedan hörde jag honom sitta och ljuda bokstäver ur en bok. Han försökte lära sig själv att läsa, precis som han lärde sig alfabetet på egenhand genom ett av sin lillebrors sjungande gosedjur. (Nallen sjön alfabetet). Han frågade sedan om jag kunde skriva några enkla ord och vi började med ord på två och tre bokstäver, t.ex; Mus, Bil, Sko, Bio, Ko, Se, Apa osv. Trettio ord skrev jag upp och sedan satt han där och övade och vilken lycka varje gång han ljudade sig fram rätt och själv hörde vilket ord han sa! Han var så stolt och lycklig =)

Sedan ville han pröva några längre men fortfarande lite enklare ord och det blev ord som t.ex. napp och mamma. Efteråt försökte han skriva ord utifrån hur de lät och det blev faktiskt mer rätt än fel!

Han har just nu ett brinnande intresse för bokstäver och siffror. Vi har aldrig propsat på eller försökt lära något utan jag har varit av den mening att det kan vänta tills skolan börjar eftersom vi annars riskerar att trötta ut honom. Men då har han alltså själv tagit stora steg (enlgit mig) och lärt sig på egenhand och inte ska jag vara den som hindrar honom. Så länge han vill själv och så länge det är Han som frågar mig/oss om hjälp så ska vi uppmuntra och hjälpa till!

Igår kväll frågade han om vi kunde leka bokstavleken vilket gick ut på att vi skulle säga en bokstav och så skulle den andra gestalta bokstaven med hjälp av enbart sin kropp. Det var roligt och vi skrattade massor, samtidigt som han övade sig på bokstäverna! Ett bra moment som jag kan ta med mig in i skolan i framtiden!

Solen lyser med sin frånvaro men vi verkar få en kreativ sommar ändå! :)

Kram Yvonne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar